ARCHITECT.NEMONEH.COM
مقاله ها
 
مقاله ها

مقالات
گذران اوقات فراغت
<< شهرسازی

گذران اوقات فراغت در جهان

انسانهای نخستین، غارها را محل مناسبی برای استراحت و گذران اوقات فراغت خود یافته بودند . از مطالعه غارها می توان دریافت که اولین گروههای خانوادگی عصر حجر در اوقات فراغت خود آثار هنری به وجود می آورده بعد از آن دوره بازی ها شکل گرفتند . بازی هایی مانند دو، انواع پرش، پرتاب وزنه، کشتی و بازیهای مختلف با توپ در دوران باستان . در سال 884پیش از میلاد مسیح ، بازیهای المپیک در یونان به وجود آمدند و 12 قرن ادامه یافت و در این سالها گذران اوقات فراغت به صورت تماشای برنامه های ورزشی بود . و برخی از اوقات آسودگی ( فراغت ) یونانیان به تماشای نمایش دراماتیک که به صورت جشن در معبد خدای ( یونی سوس ) برپا می شد، می گذشت .

جشن هایی که از صبح تا شام طول می کشیدند و جمعیتی عظیم تماشاچی آن بودند . با ظهور امپراطوری رم ، با نوع دیگری از گذران اوقات فراغت روبرو می شویم ، و آن فرصتی برای تماشا و یا شرکت در مسابقه ها، جنگ های گلادیاتوری و نمایشهای خنده آور و کمدی بود .

گرمابه های عمومی نیز مکانی بود که در آنها ماساژ و ورزشهای مخصوص انجام می شد . و جمعیت زیادی از ابتدای روز تا غروب آفتاب در آن به سر می بردند . مصریان قدیم به جنگ گاوها، توپ بازی و سایر بازیهای قهرمانی علاقه فراوانی داشتند و بیشتر ساعتهای بیکاری خود را صرف این سرگرمیها می کردند . ولی این سرگرمیها فقط مربوط به طبقات ممتاز و بالای جامعه بودند .

در صده های میانه نیز بازی تنها منحصر به طبقه اشراف بود و اگرچه مردم عادی به تقلید از اشراف به ورزش می پرداختند ، با اینهمه سرگرمیهای اساسی آنان را جشن های مذهبی و فعالیتهای وابسته به این جشنها تشکیل می داد و تفریح و سرگرمی به مفهوم امروزه در انحصار طبقات ممتاز قرار داشت .

امروزه گذران اوقات فراغت به فعالیت سازنده چون هنر، ورزش و مانند آن سپری می شود . رواج این گونه فعالیت های پر کننده اوقات فراغت سبب شده که فعالیت های سازنده که سبب توسعه فکری افراد و پرورش استعدادهای آنها می شود افزایش یابد .

گذران اوقات فراغت در ایران

گرچه آگاهی از چگونگی زندگی ، کار و فراغت مردم ایران در دوران پیش از اسلام بسیار محدود است اما از مدارک و اسناد و شواهد موجود می توان دریافت که مزایای آسودگی ، بیشتر خاص طبقات بالای جامعه بوده و عامه مردم که به کار دشوار و ممتد درگیر بوده اند، تنها از فرصت های کوتاه برای استراحت و فعالیت های ساده، دید و بازدید و گفتگو شرکت در مراسم و جشن های ملی و مذهبی بهره مند می شده اند .

« (هردوت)می نویسد :ملت ایران از شبانان پرطاقت که در نقاط سخت و کوهستانی زندگی می کردند تشکیل می شد.» بدیهی است در چنین جامعه ای که هنوز به مرحله شهرنشینی اقتصاد شهری نرسیده بود ، اگر اوقات فراغتی از کارهای دشوار شبانه روزی باقی می ماند ، به همان ورزش های توان آزمایی که افراد را بیشتر آماده کار و مشغله های جدی زندگی می کند، مانند کشتی، چوگان بازی، زوبین اندازی و شکار صرف می شد .

رونق روزافزون شهرنشینی در دوران اشکانیان و سامانیان، بصورت تازه ای از سرگرمی ها اوقات فراغت را در جامعه ایران پدید آورد . اخلاق و آداب بتدریج تلطیف شد و ذوق امور تفننی و تجملی بیش از پیش نیرو گرفت . برای نمونه، رواج موسیقی، بازی شطرنج و هشت پا ( تخته نرد ) از جمله وسایل تفریحی طبقات ممتاز به خصوص در عهد ساسانی به شمار می رفت .

در این ایام بین حیات شهری و زندگی روستایی ، تضاد روزافزون پدید آمد . اگر فراغتی بود نصیب شهرنشینان می شد . زیرا روستائیان که در بند حاکمان بزرگ اسیر بودند بار مسئولیتی سنگین در تأمین معیشت به دوش می کشیدند و از مواهب زندگی ، به ظاهر لذت نمی بردند . اما در جشن هایی که جنبه ملی و مذهبی داشت بی شک عامه مردم حضور داشتند . نوروز، مهرگان ، سده ، تیرگان و آذرگان که هریک آداب و رسوم مخصوصی داشت از جمله این جشنها بود .

با اسلام آوردن ایرانیان ، مردم نه تنها جشن های گذشته ( نوروز، سده، مهرگان و ... ) را برپا می داشتند بلکه تحت تأثیر اسلام به برگزاری اعیادی چون عید قربان ، عید فطر و ... می پرداختند و اوقات خود را به دید و بازدید ، گردش در باغ و بوستان به تجمع در معابد و مساجد و خانقاهها ، گوش دادن به نقالان و معرکه گیران ، تماشای نمایش های عمومی چون پهلوانان دوره گرد و گریز به میخانه ها و خرابات ، شرکت در مراسم چراغانی ، آتش بازی پرداختن به ورزش و ... می گذراندند . در کلیه این ادوار نوع سرگرمی ها بین زن و مرد متفاوت بود .

در زمان شاه عباس انواع سرگرمیهای عمومی رونق گرفت و ساز و آواز نه تنها در مجالس خصوصی بلکه در قهوه خانه ها نیز معمول شد .آداب و رسوم مربوط به فراغت تا دوران مشروطیت ، اساس سنتی خود را حفظ کرد . اما با ورود ماشین و وسایل مدرن به زندگی مردم و رواج غرب گرایی ، مسئله فراغت شکل دیگری به خود گرفت .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


مسعود زمانیها نویسنده :
 
مقالات
نظر شما
نام
ایمیل
تلفن
پیغام
 
 
 
مقالات
نظر شما

نام :فرشته
پیام :خیلی خوب بود

نام :لاله بزرگزاده
پیام :خیلی خوب بود ممنون

 
صفحه اصلی
صفحه اصلی
مقاله ها
مقاله ها
تمام مقاله ها ::________
به ترتیب حروف الفبا ::________
آثار معماری
آثار معماری
آرشیتکت های نمونه
آرشیتکت های نمونه
آثار آرشیتکت ها
آثار آرشیتکت ها
سبک ها
سبک ها
فرهنگستان
فرهنگستان
خبرنامه
خبرنامه
درباره ما
درباره ما
ارتباط با ما
ارتباط با ما



| صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | نقشه سایت | مقاله ها | آثار معماری | آرشیتکت های نمونه | آثار آرشیتکت ها | سبک ها | فرهنگستان |




کلیه حقوق این سایت وابسته به گروه نمونه می باشد
بازنشر مطالب منتشر شده در نمونه، در ساير سايت‌هاي اينترنتي ممنوع است، مگر به صورت لينك به صفحه‌ي مربوط در نمونه
© 2003_2015  nemoneh.com