ARCHITECT.NEMONEH.COM
مقاله ها
 
مقاله ها

مقالات
موزه و روند تحولات آن
<< موزه

موزه و روند تحولات آن

موزه به شکل امروزی خود در اواخر قرن سوم پیش از میلاد توسط بطلیموس در اسکندریه تأسیس شد. این موزه را شخصی به نام دمتریوس که از آنجا به اسکندریه تبعید شده بود ، به دستور بطلیموس ایجاد نمود . او که از کوششهای ارسطو در گرد آوردن و طبقه بندی کتابها و معلومات بشری و انواع حیوانات و گیاهان و انواع حکومتها الهام گرفته بود ، توصیه کرد مقداری بنا تحت عنوان اتاق برای آموزش ، حیاط ، رواق ، باغ ، رصدخانه و کتابخانه بزرگی ساخته شود که چهار گروه محقق در آن زندگی می کردند ، منجمان ، نویسندگان ، ریاضی دانان و پزشکان که وظیفه آنان تحقیق در علوم تجربی و جمع آوری اسناد علمی در رشته های مختلف بود.

در قرون وسطی به دلیل حاکمیت کلیسا و تنتیش عقاید ، نقش آموزشی موزه ها تقریباً متوقف شد و آثار هنری معاصر یا گذشتگان در گنجینه های کلیسا ها و صومعه ها جمع آوری و نگهداری می شدند و تنها توجه به زهد و تقوا و نیز رعایت شکوه و جلال مراسم مذهبی در این مجموعه مد نظر بوده است و مواردی در قصرهای خود جمع آوری و نگهداری می شده اند .

با آغاز رنسانس و شکوفایی علم و دانش در اروپا پس از قرن پانزدهم میلادی موزه ها به موازات رشد و توسعه علوم مختلف فعالیت خود را آغاز کرده و در رشد توسعه جوامع اروپایی نقش مهمی را ایفا نمودند .

در عصر رنسانس که انسان به علم و دنیوی شدن توجه کرده بود ، به موزه ها نیز توجه کرده چون تنها محصول مادی علم که برای انسان محسوس است ، موزه است .

در اواخر قرن 18 موزه در مفهوم امروزی آن شکل گرفت و پیشرفت علوم ، گسترش دامنه کنجکاوی مردم ، کشش به سوی یافته های باستان شناسی و پیدایش اولین جوامع دانشگاهی به این امر کمک کرد و موزه ها به عنوان یک آزمایشگاه و مرکزی که رابطه تنگاتنگی با مرکز دانشگاهی داشتند فعال شدند .

در قرن 19 درصدد بر آمدند تا از موزه ها برای آموزش و پرورش جوانان سود جویند ، کشورهای آمریکا ، انگلستان ، سوئد و بلژیک در راس این حرکت قرار گرفتند وقتی تسهیلاتی فراهم آوردند تا جوانان در سنین پائین از طریق بازدید موزه ها و ایجاد موزه در مدارس با آثار هنری آشنا شوند .

در قرن 20 موزه ها رسالت مهم تری به عهده گرفتند و آن نقش تربیتی و آموزشی است که هدف اصلی موزه ها است . هر چندکه در دوره های قبل نیز موزه ها نقش آموزشی خود را ایفا نمودند ولی در این دوره بر نقش آموزشی موزه ها تاکید بیشتری شد ، تفاوتی که این تاکید با گذشته دارد این است که در گذشته تنها از یک وظیفه خاص ، یعنی آموزش هنر و تاریخ هنر به موضوع توجهی شده است .

از دهه شصت به بعد نقش آموزشی برای موزه ها تثبیت گردید و برای آمادگی بیشتر و تکمیل تحصیلات نظری ، متولیان تعلیم ، تربیت تصمیم گرفتند تا در کنار آموزش و پرورش و دانشگاهها ، موزه ها را به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا علوم مختلف را به ساده ترین شکل از طریق نمایش اشیاء به صورت سه بعدی و از طریق ایجاد آزمایشگاه هایی که بتوانند ساختمان اشیاء و ترکیب پدیده ها را چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی برای جوانان و نوجوانان تشریح نمایند .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مسعود زمانیها نویسنده :
 
مقالات
نظر شما
نام
ایمیل
تلفن
پیغام
 
 
 
مقالات
نظر شما

نام :elham
پیام :manbae in tahghighetono lotfan moarefi konid

نام :fatemeh
پیام :man vaghan azatun mamnunam be khatere in matalebe khubo mofid,khoshalam be in saite ye sari zadam va tunestam ba komake shoma azash estefade konam.

نام :mm
پیام :سلام لطفامقاله های موزه را با منابع مورد استفاده را ایمیل نمایید با سپاس از زحمات شما

 
صفحه اصلی
صفحه اصلی
مقاله ها
مقاله ها
تمام مقاله ها ::________
به ترتیب حروف الفبا ::________
آثار معماری
آثار معماری
آرشیتکت های نمونه
آرشیتکت های نمونه
آثار آرشیتکت ها
آثار آرشیتکت ها
سبک ها
سبک ها
فرهنگستان
فرهنگستان
خبرنامه
خبرنامه
درباره ما
درباره ما
ارتباط با ما
ارتباط با ما



| صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | نقشه سایت | مقاله ها | آثار معماری | آرشیتکت های نمونه | آثار آرشیتکت ها | سبک ها | فرهنگستان |




کلیه حقوق این سایت وابسته به گروه نمونه می باشد
بازنشر مطالب منتشر شده در نمونه، در ساير سايت‌هاي اينترنتي ممنوع است، مگر به صورت لينك به صفحه‌ي مربوط در نمونه
© 2003_2015  nemoneh.com