ARCHITECT.NEMONEH.COM
مقاله ها
 
مقاله ها

مقالات
انبوه سازي در برابر معماري سنتی
<<انبوه سازی

انبوه سازي در برابر معماري سنتی

ساخت سنتی با مصالح سنتی با حرکت آرام و تدریجی اش در ساخت ، پر هزینه و وقت گیر بود . قابلیت تکثیر و تولید انبوه و سریع را نداشت . در ساختمان های نمایشگاهی ، به تبع ارزش زمان ، افزایش سرعت منجر به خلق مواد و مصالح نوین گردید . در نتیجه آهن و قابلیت انعطاف پذیری آن که به مهندسان امکان ابداع و نو آوری در طراحی را می داد مورد اقبال قرار گرفت ( 1991 – Pevsner ) به اعتقاد پوزنر ، ایده آل ها و عناصر معماری در دوران اولیه نمایشگاه ها از حوزه معماران صادر نمی شد بلکه اینها توسط مهندسین محاسب و سازه طراحی می شدند ؛ کسانی که یک دهه بعد در طراحی پل ها و ایستگاه های قطار ، پیشتاز گردیدند ( همان ماخذ ) . به هر جهت در فضاهای نمایشگاهی با یک نوع تولید انبوه و مجموعه ای مواجه هستیم . این فناوری های جدید در ساخت و تولید خطی و انبوه بعدها مورد استقبال بیشتر معماران قرار گرفت . لوکوربوزیه در طراحی غرفه فرانسه در نمایشگاه سانفرانسیسکو 1934 با انتقاد از شیوه های سنتی ساختمان اظهار داشت : « نمایشگاه های قرن اخیر به سطح یک معماری غیر منطقی سقوط کردند ، به طوری که به بیننده تصور خیالی یک کاخ یا خانه واقعی را می دهد ولی فکر می کنم که باید سنت نمایشگاه های قرن نوزدهم را دنبال کنیم ( نمایشگاه آهن و شیشه ) ؛ خلق یک فضای قابل نمایش که دعوت به تماشا بکندو همزمان با ارضاء جمعیت ، احساس و هیجان معماری را نیز به آنها عرضه کند یا در حل مسائل نمایشگاه صداقت به کار رود . غرفه نمایشگاه باید از فولاد با اتصالات جوش برپا گردد . » ( نشواد ، 58 ص 71 ) .

موقتی در برابر دایمی بودن

بر عکس ساختمان های رایج که برای اهداف دائمی ساخته می شوند . این نکته حائز اهمیت است که در طراحی این فضاها مسأله متحرک بودن و قابلیت جا به جایی ، نصب سریع و قابلیت جمع شدن و واسازی آن نقش اساسی ایفا می کند . بنابراین روش طراحی و فرم دهی این فضاها کاملا متفاوت و متمایز از ساختمان های رایج است ( Hitchcock 1981,Frampon,1992 ) .

ساختمان های نمایشگاهی ، تغییرپذیرند ، دارای مدولاسیون مشخص و در بسیاری از موارد قابل تکثیرند . می توانند در زمینه های متفاوت سر هم بندی شوند و از آنجا که ارتباط زیادی با بستر ندارند به جز فناوری و مهندسی ، تداعی کننده بوم ، فرهنگ و نظایر آن نیستند . اما به طرز واضح و روشنی بیانگر و نماینده مسائل اجتماعی محسوب می شوند و هر یک از جوامع غربی سعی در بازتاب و نمایش توانایی ها و برتری های خود بر دیگران در زمینه کسب تکنولوژی دارند . در عین حال فضاهای نمایشگاه ها امری موقتی اند و بعد از اتمام دوره نمایشگاه برچیده می شدند ( Hitchcock,1981 ) . به طور مثال غرفه اثر میس وندر روهه در نمایشگاه سال 1929 در بارسلونا ، یک سال بعد از برگزاری نمایشگاه کلا برچیده شد اما ترکیب مینیمالیستی ساختمان که فقط متشکل از سه عنصر سنگ و شیشه و فلز بود امکان بازسازی و نصب مجدد آن را فراهم می کرد . این امر یعنی نصب قطعات و موقتی بودن ترکیب و مونتاژ مصالح ساختمانی و سازه در کار میس آن قدر اثر گذار بود که مدیران نمایشگاهی بارسلونا را بعد از حدود نیم قرن وسوسه کرد تا محصول خلاقانه و بی نظیر وی را در سال 1986 مجددا بازسازی نمایند .

تکنولوژی در برابر فرم

طراحی فضای نمایشگاهی ، تفاوت بارز دیگری با ساختمان های معمول دارد . در طراحی ساختمان های معمول ، عناصر و مصالح ساختمانی در دست معمار مانند موم نرم و حالت پذیر هستند . تراش خوردن و شکل پذیری سنگ ، قوس پذیر بودن آجر و حالت پذیر بودن چوب به معمار این قابلیت و توانایی را می دهد که فرم مطلوب و دلخواه خود را با استفاده از تنوع و خاصیت شکل پذیری مصالح طراحی و پیاده کند . اما در طراحی فضای نمایشگاهی ، محصولات و مصنوعات با قابلیت های بسیار محدودی از نظر شکل دهی و حالت پذیری همراهند . هنر کار دست ( Crafts ) روی آنها انجام پذیر نیست و یا به صورت تولید انبوه از کارخانه به مقصد حمل می شود . در بسیاری از موارد تنوع تولید نیز وجود ندارد و طراح معمار مجبور است با تکرار و مونتاژ کردن گونه های معدودی از یک عنصر ساختمانی ، دست به خلق فضا بزند . این محدودیت ها در دستاوردهای تکنولوژیک در ادامه خود ، توانایی طراح در طرحی و خلق فرم های نو و بدیع را محدود می نماید . و در بسیاری از مواقع به خلق فرمهای تکراری یکنواخت و تحمیلی منجر می شود .



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

معماری معاصر غرب/وحید قبادیان
از رومانتیک تا کیهانی/ میثم آهنگر
فصلنامه رایانه معماری و ساختمان شماره دوم و چهارم
WWW.UIA_ARCHITECTS.COM
منبع :
سعید سنجری فرد نویسنده :
 
مقالات
نظر شما
نام
ایمیل
تلفن
پیغام
 
 
 
مقالات
نظر شما

نام :شوکا
پیام :ممنون از مقالتون خیلی عالی بود

نام :سعید سنجری
پیام :شما لطف دارید

 
صفحه اصلی
صفحه اصلی
مقاله ها
مقاله ها
تمام مقاله ها ::________
به ترتیب حروف الفبا ::________
آثار معماری
آثار معماری
آرشیتکت های نمونه
آرشیتکت های نمونه
آثار آرشیتکت ها
آثار آرشیتکت ها
سبک ها
سبک ها
فرهنگستان
فرهنگستان
خبرنامه
خبرنامه
درباره ما
درباره ما
ارتباط با ما
ارتباط با ما



| صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | نقشه سایت | مقاله ها | آثار معماری | آرشیتکت های نمونه | آثار آرشیتکت ها | سبک ها | فرهنگستان |




کلیه حقوق این سایت وابسته به گروه نمونه می باشد
بازنشر مطالب منتشر شده در نمونه، در ساير سايت‌هاي اينترنتي ممنوع است، مگر به صورت لينك به صفحه‌ي مربوط در نمونه
© 2003_2015  nemoneh.com