ARCHITECT.NEMONEH.COM
سبک ها
 
سبک ها

مقالات
های تک HI_TECH
<<سبک ها

های تک HI_TECH

سبکی که در دهه 1960 متولد شد و کودک نازپرورده معماری امروز محسوب می شود سبک آینده نگرانه های – تک است .

در سال 1971 دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزوپیانو ساکن ایتالیا در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپید و در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند . این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های - تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید .

معماران این سبک خوشبین به علم و پیشرفتهای علمی و تکنولوژی بودند و از این رو در ساختمان ها ی خود به نمایش تکنولوژی و دستاوردهای عصر جدید می پردازند .

معماران « های – تک » مانند فوتوریسم ها معتقدند که هر نسلی در هر عصری باید ساختمانهایی که مشخصه آن عصر است را بسازد و در عصر حاضر باید نشان دهنده تکنولوژی امروز باشد .

بر خلاف معماری مدرن که در ساختمانهایشان به نمایش گذاشتن ماشین را مد نظر داشتن معماران های – تک به اجزای داخل ماشین توجه دارند . از این رو با شفاف نمودن و لایه به لایه کردن ساختمان به نمایش ساختار و اجزای درون بنا پرداختن و یا اجزای رابه نما انتقال دادن و به عنوان تزئینات استفاده کردند .

ریچارد راجرز در مصاحبه با تلویزیون درباره های – تک چنین بیان می کند : « ایده های که ما معماری می کنیم از خیلی لحاظ ریشه در باورهای ما دارد و به این ربط پیدا می کند که ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم ، برای اینکه ساختمانی خوانا باشد باید جریان ساختن آن قابل رؤیت باشد .

این موضوع اصلا تازگی ندارد کلیساهای عظیم گوتیک مثال بسیار روشنی است ، زمانی که آب از درون ناودانی شرشر کنان تخلیه می شود ، خیلی هیجان انگیز است ، این بسیار روشن و خیلی خوانا است ... همانند کلیساهای گوتیک ما ساختار را نمایان می کنیم » .

مشخصه دیگر و بارز سبک « های – تک » تزئین بام ساختمان است که معماران این سبک از آن به عنوان سطح پنجم یاد می کنند . آنها در تزئین این قسمت از داکتها ، لوله های تاسیساتی ، تاسیسات تهویه ساختمان و حتی از جرثقیل مخصوص شیشه پاک کردن استفاده می کنند .

به این سبک انتقادات فراوانی به خصوص از طرف ولیعهد انگلستان وارد گردید او معتقد است که تکنولوژی « های – تک » در مقابل طبیعت ایستاده است .

از این رو ساختمان های جدید معماران « های – تک » ملاحظه می شود تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار نمی گیرد بلکه در کنار و به موازات طبیعت برای بهره برداری هر چه بیشتر از امکانات محیطی و تامین آسایش انسان جای دارد .

لذا در معماری جدید که به نام « اکو – تک » ( اکولوژی + تکنولوژی ) خوانده می شود سعی بر آن شده که با استفاده از تکنولوژی حداکثر بهره برداری از عوامل طبیعی همچون آفتاب ، باد و گیاهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان انجام گیرد .

نمونه های معروف و از همه چشمگیر تر « های – تک » مرکز فرهنگی پمپیدو در پاریس است . و از معماران معروف این سبک می توان از لورد فاسترو ریچارد راجرز نام برد .

شروع های_تک و ویژگیهای آن

در سال 1971 ، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نامهای ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزو پیانو ساکن ایتالیا ، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند . نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها ، آبگردان ها ، لوله های تاسیساتی و ستون ها ، تیرها ، بادبندها ، ره پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می دادند . این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های – تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید . لذا مجددا در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد .

معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند . از نظر آنها ، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است . به عنوان نمونه ، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسی ، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است و بناهای عظیم روم باستان ، نمایش قدرت امپراطوری و حکومت سزارها می باشد و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است . به همین ترتیب ساختمانهای امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد.



نظریات و مبانی معماری مدرن و های – تک در اصول ، بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های – تک فرزند خلف معماری مدرن است . ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود . به طور کلی می توان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های – تک ملاحظه نمی شود و اگر معماران مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند ، معماران های – تک داخل ماشین و اجزای آن را نمایش می دهند .

برج ایفل در نمایشگاه 1889 پاریس ساختمان ایده آل و آرمانی معماران های – تک است . برج ایفل با 330 متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان ، نمادی از دستاوردهای تکنولوژی دز عصر مدرن است .

اصول فکری و طراحی این سبک را می توان در ده مورد ذیل خلاصه کرد :


1. بینش پوزیتیویسم و خوشبینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی ؛
2. نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید ؛
3. نمایش پروسه ساخت ؛
4. شفاف نمودن ، لایه لایه کردن و نمایش دادن حرکت در ساختمان ؛
5. نمایش ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان ؛
6. استفاده از رنگ های روشن و ساده ؛
7. سازه و ساختار به عنوان تزئینات ؛
8. استفاده از اجزای کششی سبک ؛
9. جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده؛
10. طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان .



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

از رومانتیک تا کیهانی/ میثم آهنگر - معماری معاصر غرب/وحید قبادیان منبع :
سعید سنجری فرد نویسنده :
 
مقالات
نظر شما
نام
ایمیل
تلفن
پیغام
 
 
 
مقالات
نظر شما

نام :behnaz
پیام :salam . man kardanie omran dashtam va alan karshenasi memari mikhonam vali ziad ba memari ons nagerefte bodam va emroz ke in sabk ro khondam chon farda etehane mabani nazari memari daram , vaghean az in sabk khosham omad chon ye joorayi ba omraan dargire va talghin shode. vaghean azaton mamnonam

نام :مسعود زمانیها
پیام :خیلی خوشحالم که این مقاله تونست شمارو با بخشی از معماری بیشتر آشنا کنه

نام :محسن
پیام :امیدوارم تو شهر های ایران بیشتر از این سازه ها استفاده بشه تا کمی رو به صنعتی شدن بریم

نام :bijan
پیام :مرسی بسیار عالی بود استفاده کردیم

 
صفحه اصلی
صفحه اصلی
مقاله ها
مقاله ها
آثار معماری
آثار معماری
آرشیتکت های نمونه
آرشیتکت های نمونه
آثار آرشیتکت ها
آثار آرشیتکت ها
سبک ها
سبک ها
سبک های معماری معاصر ::________
سبک های معماری کهن ::________
فرهنگستان
فرهنگستان
خبرنامه
خبرنامه
درباره ما
درباره ما
ارتباط با ما
ارتباط با ما



| صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | نقشه سایت | مقاله ها | آثار معماری | آرشیتکت های نمونه | آثار آرشیتکت ها | سبک ها | فرهنگستان |




کلیه حقوق این سایت وابسته به گروه نمونه می باشد
بازنشر مطالب منتشر شده در نمونه، در ساير سايت‌هاي اينترنتي ممنوع است، مگر به صورت لينك به صفحه‌ي مربوط در نمونه
© 2003_2015  nemoneh.com